Menaanggis sampai mennggiigil dah Silap orang kau cari paassal dengan family aku

Menangis sampai menggiigil dah.. Silap orang kau cari pasal dengan family aku’

Apa salah pakcik aku korang bvIi dia sampai macam ni? Tak rasa bersalah ke buIi orang tua di bulan puasa, bulan yang mulia ini?” demikian kata anak saudara kepada lelaki warga emas yang dibuIi sekumpulan remaja lelaki.

Menurut Leah, sebaik saja kesemua svspek ditemui terus dibawa ke rumah lelaki warga emas terbabit dan mereka dituntut untuk memoh0n maaf kepada m4ngsa.

Selesai berbuat demikian, mereka dibawa ke balai polis untuk tindakan lanjut.

“Aku pun tak faham (kenapa mereka bertindak sedemikian), tak sanggup nak play video banyak kali. Menangis sampai menggiigil dah. Sakiit hati sangat.

“Semua (svspek) dah jumpa. Rasa nak tvmbuk muka seorang-seorang. Sekarang budak-budak ini nak dibawa ke rumah pakcik aku untuk minta maaf dan kemudian nak dibawa pergi ke balai polis.

Silap orang cari pasaI

“Ramai rupanya yang buIi. Sorry gambar tak elok, keluarga yang tolong rakam gambar. Silap orang cari pasaI dengan family aku,” katanya.

Meskipun kejadian itu telah diselesaikan, rasa geram, sedih dan sakiit hati masih menyelubungi ahli keluarga m4ngsa kerana tidak menyangka golongan remaja seperti tergammak bertindak biad4b terhadap warga emas.

“Alhamdulillah, dah settle malam tadi juga walaupun rasa gerram, sedih dan sakiit hati itu masih ada.

“Terima kasih sangat-sangat kepada mereka yang membantu secara langsung atau tidak langsung. Tuhan saja yang mampu membalas jasa korang.

“Please, tolonglah hormat orang tua. Aku tak nak tengok atau dengar benda ini terjadi lagi di masa akan datang,” katanya..

Motif nak bergurau sahaja

“Difahamkan, motif kumpulan terbabit melakukan perbuatan itu adalah untuk bergurau, namun tingkah laku mereka agak keterlaluan terhadap orang tua,” ujar polis saat soal siaasat kes ini.

“Saya mengenali ibu bapa mereka..& anggap seperti cucu sendiri” Luahan sayu warga emas dibuIi

“SAYA sudah memaafkan mereka yang dianggap seperti cucu sendiri dan tidak sesekali menyimpan denddam. Ia sudah selesai dan tidak perlu dipanjangkan lagi,” kata Mohd Mudakir Abdul Wahid, 59, yang menjadi m4ngsa buIi sekumpulan remaja lelaki di Batu 7, Kampung Sijangkang, Banting.

Kejadian itu tular di media sosial menerusi rakaman video berdurasi seminit yang memaparkan beberapa remaja berusia belasan tahun membuli bekas pemandu lori berkenaan di kawasan parkir berdekatan padang bola sepak di kampung terbabit.

Seorang daripada mereka antaranya sengaja menjatuthkan motosikal lelaki lembam itu dan turut membaIing kotak selain mentertawakannya bersama rakan lain.

Selain itu, satu video turut tular memaparkan beberapa remaja itu dibawa untuk memohon maaf kepada mangs4 dengan turut dipenuhi ratusan penduduk kampung.

Mohd Mudakir berkata, dia hanya berniat menegur kumpulan remaja itu yang dilihat melepak di kawasan parkir berkenaan pada petang 7 Mei lalu.

“Namun, saya tidak menyangka kejadian itu tersebar dan terkejut apabila rumah didatangi lima remaja bersama keluarga masing-masing selain kira-kira 1,000 penduduk kampung malam tadi.

“Semua remaja itu hadir bagi memohon maaf dan saya memaafkan perbuatan mereka,” katanya ketika ditemui di kediamannya, hari ini.

Kata bapa kepada tiga anak itu, dia sememangnya sentiasa meronda bersama motosikalnya di kampung itu dan menegur remaja supaya melakukan aktiviti berfaedah terutama menunaikan solat apatah lagi ketika Ramadan.

“Namun, mereka hanya budak-budak dan saya turut mengenali ibu bapa mereka yang juga penduduk kampung sama.

“Saya tidak mahu memanjangkan perkara itu sehingga membuat laporan polis. Mereka mungkin berniat untuk bergurau, namun agak melampaui batas,” katanya yang juga kariah surau kampung berkenaan.

Bagi adiknya, Hairuzaman, 47, dia sekeluarga sememangnya kecewa dengan kejadian itu dan mengharapkan ia tidak berulang pada masa akan datang.

“Abang saya mula menghadapi masalah Iembam selepas terbabit kemaIangan ketika menunggang motosikal ke tempat kerjanya di Jalan Pelabuhan Klang pada Disember 1985.

“Dia hanya berniat untuk menegur dan saya tidak sangka pula sehingga menjadi tular.

“Kami memaafkan remaja itu dan berharap ia menjadi pengajaran berguna kepada mereka,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Langat Superintendan Azizan Tukiman ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan.

“Tindakan remaja itu dilihat agak keterlaluan terhadap orang dewasa sehingga menimbulkan perasaan tidak puas hati dan marah dalam kalangan ahli keluarga serta penduduk kampung.

“Bagaimanapun, tiada laporan polis diterima setakat ini dan ia diselesaikan dengan baik oleh kedua-dua pihak berkenaan,” katanya.

Sumber: Harianmtro & Leah via thereporter

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*