Pernahkah Anda Tertanya Siapa Yang Menetap di Bumi Sebelum Nabi Adam. Ini Jawapan Dr Daniel Yang Buat Ramai Tergamam

Sekiranya berbicara tentang kehidupan sebelum Nabi Adam memang sesuatu yang amat misteri. Namun tidak ada salahnya kalau kehidupan itu di telusuri dari berbagai keterangan sebagai sebuah kesimpulan untuk menunjukkan sebagai sesuatu kehidupan yang pernah ada sebelumnya.

Sila lihat video di bawah di hujung artikel

Pertama sekali, kehidupan di mulai dengan adanya penciptaan alam. Proses penciptaan alam tertera jelas dalam Al Quran Surat Arrum ayat 37:

وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ ۚ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Dan Dialah yang menciptakan (manusia) dari permulaan, kemudian mengembalikan (menghidupkan)nya kembali, dan menghidupkan kembali itu adalah lebih mudah bagi-Nya. Dan bagi-Nya-lah sifat yang Maha Tinggi di langit dan di bumi; dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Selari dengan ayat ini iaitu QS Yunus:34, QS Al Anbiya:30 dan 104, QS Al Buruuj:13

Beberapa teori tentang penciptaan asal usul alam diantaranya : Teori BIG BANG, TEORI BIG CRUNCH, TEORI OSCILLATING INIVERSE. Ternyata teori Ini banyak kemiripan dengan ayat-ayat diatas.

Permulaan Kehidupan

Dan dari sinilah bermula kehidupan alam yang selanjutnya berlaku proses penciptaan makhluk hidup yang mendiaminya.

Kisah ini boleh di lihat dalam QS Al Baqarah :30

Maka ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi. Mereka bertanya: Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau? Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.

MAKA PERTANYAANNYA SIAPA SAJAKAH MAKHLUK CIPTAAN ALLAH SWT YANG PERNAH BERADA DI BUMI SEBELUM NABI ADAM AS ?

Terdapat perbezaan pendapat sahabat dan ulama Tafsir dalam mentafsirkan ayat di atas:

Mengikut kitab Tafsir al-Quran al-Adzim jilid I hal 91-93 Ibnu Katsir mengemukakan beberapa pendapat dari Sahabat, Tabiin an para ulama:

Ibnu Abbas berkata, Yang pertama menempati bumi adalah bangsa jin, lalu mereka berbuat kerosakan dan saling membun0h, lalu Allah mengutus Iblis membunuh mereka dan bangsanya hingga mereka terpojok ke daerah-daerah pegunungan dan laut. Seterusnya Allah menciptakan Adam untuk ditempatkan di muka bumi.

Sementara Abu Jafar al-Rozi meriwayatkan dari al-Rabi bin Anas dari Abu al-Aliyah saat menafsirkan ayat di atas menjelaskan, Allah menciptakan malaikat di hari Rabu, meciptakan jin di hari Khamis, dan menciptakan manusia di hari Jumat. Lalu bangsa jin melakukan kerosakan, maka para malaikat turun memerangi mereka. Oleh kerana itu, malaikat mengetahui sifat mereka yang melakukan kerosakan, sehingga ketika Allah akan menciptakan manusia, bertanya: Apakah Engkau akan menciptakan orang yang akan melakukan kerusakan di permukaan bumi?

Sementara itu Mujahid dan Abdullah bin Amr berkata, Jin dan keturunannya menetap di bumi 2000 tahun sebelum diciptakannya Adam, mereka melakukan kerosakan di bumi dan saling membunuh, lalu Allah mengutus tentara dari bangsa Malaikat dan memerangi mereka hingga mereka terpojok di lautan, oleh karena itu malaikat bertanya hal itu saat Allah akan memberitahu akan menciptakan manusia.

Mubarok bin Fadholah dari al-Hasan berkata, Allah berkata kepada malaikat bahawa Dia akan menciptakan khalifah di atas bumi, lalu Allah memberitahu bahawa sifat manusia yang akan diciptakannya begini dan begini, kemudian Malaikat bertanya: Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau? Pendapat ini juga didukung oleh Qotadah dan Abdurrozak bin Mamar

Ibnu Jarir berkata:, Timbulnya pertanyaan malaikat tersebut setelah Allah memberitahu malaikat tentang sifat manusia dan Allah membenarkan malaikat untuk bertanya. Lalu Allah menjawab Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui

Bagi umat islam kita perlu berkeyakinan ini sekadar pendapat yang diambil dari ahli tafsir

Bahawa bangsa Atlantis atau pun Dinasti Rama bukanlah dari ras manusia keturunan Adam.

Dan dialah yang dinamakan 3 Umat terdahulu sebelum Nabi Adam iaitu:

Banul Jan
Banul Ban
Dan Izajil

Patut dicatat: Bahawa Makhluk pra-sejarah, atau yang sering di sebut manusia purba bukanlah nenek moyang Zaman sekarang! Nenek moyang kita adalah Nabi Adam. Manusia purba adalah makhluk sebelum Nabi Adam namun bukan manusia seperti kita, lebih dekat kita sebut sebagai Primata, mereka mempunyai otak tapi tidak berfikir, melainkan berfungsi dengan naluri seperti pada haiwan.

Apa itu Banul Jan,Banul Ban dan Izajil?

Dikatakan sebelum nabi Adam turun ke bumi diceritakan bahawa yang menempati bumi ini adalah bangsa jin yang dikelompokan menjadi Abal Jan dan Banul Jan. Abu Jaan atau bapak seluruh jin. Abu Jaan lebih awal mula dari Banul Jaan atau anak jin baik yang lalu sampai akhir zaman. Banul Jaan merupakan Penghuni Kedua sebelum Bangsa Manusia lahir ke bumi. Iblis ketika itu belum lahir ke bumi, kelahiran Iblis generasi ke empat kenabian dari bangsa jin.

Manakala Jin diciptakan dari sejenis api. Tubuhnya tidak dapat di lihat oleh seluruh makhluk, kecuali yang di kehendaki oleh Allah SWT. Boleh terbang sesuka hati. Awal kehidupannya di syurga Dan sampai akhirnya hidup dan mati di bumi. Izajil adalah bangsa Iblis, dari Jin inilah keturunan Iblis lahir dengan di beri kelebihan kepandaian oleh Allah SWT.

2 Kelompok Jin yang berseteru

2 kelompok Jin bertempur terus tidak pernah bersahabat, kemudian malaikat bertanya kepada Allah apa akan membuat orang untuk menjadikan kholifah dibumi yang selalu yasfiquddima (pertumpahan darah), akhirnya Allah memerintah yang bernama azajil yang memimpin para malaikat Jibril Mikail Izroil dan malaikat yang lainnya, untuk menaklukan Abal Jan dan banul jan dibumi ini, kemudian setelah ditaklukan akhirnya Allah menciptakan nabi Adam, diantara azajil, malaikat dan adam diberikan ilmu oleh Allah kerana tujuannya untuk menjadikan kholifah dibumi, setelah diuji ternyata yang lulus dari ujian berkenaan adalah nabi Adam akhirnya semuanya diperintah Allah untuk sujud penghormatan kepada Adam fasajaduu illa Iblis,akhirnya semuanya sujud kecuali azajil (bangsa Iblis) mereka sombong dan membangkangaba wastakbaro.

Manakala-manusia tidak diciptakan dibumi, tapi manusia dijadikan khalifah di bumi, sebagai pengganti tentunya ada yang di ganti, Adam bukan makhluk pertama dibumi, dan Allah tidak mengatakan untuk mengganti manusia sebelumnya, namun pengganti makhluk di bumi, iaitu Abal Jan dan Banul Jan, mereka itu merupakan penghuni bumi sebelum manusia. Bentuk basyariahnya tak jauh berbeda dengan manusia, maka anda bisa buktikan bahwa makhluk selain manusia, punya badan yang sama seperti manusia, yaitu Banul Jan, anak turun Jin, juga Banul Ban anak turun Dedemit, maka ketika bumi rusak oleh mereka, mereka diusir bahkan dibasmi oleh malaikat, hingga mereka berlari terbirit-birit dan mencari tempat yang jauh dari anak Adam.

Ditinjau dari segi Archeology :

Sekiranya merujuk kepada fosil-fosil yang ditemukan, memang terdapat makhluk lain sebelum manusia. Mereka seperti manusia, tetapi mempunyai karakteristik yang lebih primitif. Otak mereka lebih kecil. Oleh yang demikian, kemampuan mereka berbicara sangat terbatas karena tidak banyak suara vowel yang mampu mereka bunyikan. Kelompok ini dinamakan Neanderthal. Kemudian datanglah manusia Adam yang diklasifikasikan sebagai Homo Sapiens. Menurut Wikipedia, Homosapiens mulai ada sekitar 200 ribu tahun lalu. Sedangkan Neonderthal lebih awal lagi, kemudian mereka tiba-tiba terus lenyap.

Terdapat juga teori yang mengatakan Neonderthal lenyap sebelum Homosapiens muncul. Apa yang pasti, Homosapiens bukanlah evolusi dari Neanderthal. Neanderthal hanyalah makhluk seakan manusia yang telah ada sebelum kita (manusia Homo sapiens) ada. Mungkin tidak ada fakta konkrit dalam membicarakan isu ini. Kebanyakan teori berdasarkan sumber fosil. Namun yang paling penting mungkin sebagai Muslim kita percaya ada makhluk sebelum Adam yang saling membunuh.

Dari semua penemuan dan Penelitian baru sebatas perkiraan yang kesemuanya bersifat tidak pasti. Tapi yang pasti Al Quran telah menginformasikan secara tersirat adanya kehidupan sebelum nabi Adam AS. Wallahualam.

Sekiranya tak faham lagi boleh tengok video di bawah ni. 8 minit je. Tapi sangt menarik. Berikut adalah penjelasan Dr Daniel tentang siapakah penghuni bumi sebelum Nabi Adam

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Mamakusyg.

Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*