Walau Raga Kita Terpisah Jauh. Penyanyi Lagu Hits Aishiteru Bakal Berdepan Hukuman M4ti Dan Beliau Dedah Punca Apa Sebabnya

Walau Raga Kita Terpisah Jauh. Penyanyi Lagu Hits Aishiteru Bakal Berdepan Hukuman M4ti Dan Beliau Dedah Punca Apa Sebabnya

Suatu ketika dahulu lagu hits Aishiteru nyanyian Zivilia sentiasa kedengaran disetiap corong radio. Kumpulan ini yang dibarisi 4 anggota sentiasa menjadi kegilaan remaja zaman itu dengan keunikan suara dan lagunya. Namun, volkalis kumpulan ini iaitu Zulkifli atau lebih mesra dikenali sebagai Zul telah ditahan pihak polis Indonesia dan bakal dijatuhi hukuman m4ti mandatori.

Menurut Tribunnews, dia ditahan di Apartment Gading River View, Kelapa Gading, Jakarta Utara pada Jumaat yang lalu bersama tiga orang rakannya yang lain kerana didapati menagih dan mengedar d4dah jenis sy4bu dan ekst4si.

Dia mengaku menyesal kerana menagih dan mengedar d4dah jenis sy4bu dan ekst4si ketika ditemu bual oleh media di Polda Metro Jaya, Jakarta Selatan. Dia turut mengatakan bahawa ini semua kesilapan diri dan pilihan jalan hidupnya, jadi dia harus menanggung segala hukuman yang bakal menimpa.

Dia turut memberitahu atas dasar desakan hidup dia terpaksa melakukan kerja ini. Dia ditahan bersama d4dah jenis sya4bu seberat 9.5 kilogram dan 24,000 pil ekst4si yang siap sedia untuk diedarkan. Hasil siasatan awal mendapati, dia baru dua kali terlibat dalam pengedaran d4dah.

Jika disabitkan kesalahan, Zul boleh berdepan hukuman mati atau penjara seumur hidup atau penjara minimum enam tahun dan maksimum 20 tahun. Sumber: Tribunnews

Artikel berkaitan: Profile Zivilia (band)

Zivilia memulai pernyanyian di dunia muzik pada tanggal 8 Ogos 2008 di bandar Kendari. Awalnya band ini dikenal dengan nama Teplan Band. Band ini beraliran Slow Rock Alternative, dan mengawali karier dengan lagu berjudul Aishiteru dan Karena Cinta.

Motor band ini dikendalikan oleh Zulkifli alias Zul. Awal terbentuknya Zivilia Band ini terjadi dengan tidak sengaja. Selepas pulang dari Jepun, Zul sudah mencipta beberapa lagu-lagu beraliran Jepun. Tidak kurang dari 20 lagu tercipta, dengan beberapa kali menampilkannya di sana (Jepang).

Nama Zivilia juga dicetuskan oleh Zul yakni terdiri dari dua gabungan kata “Zif” dan “Fhilia/Philia” yang bertemakan Cinta dan Kasih Sayang.

Band ini terkenal di bandar kelahirannya setelah merilis lagu Menunggu. Seiring waktu berjalan lagu Menunggu di ubah nama menjadi Aishiteru. Tahun 2009, lagu ini telah top di bandar Kendari dan bahkan di Indonesia timur. Keberjayaan lewat singlenya membuat band ini menjadi penampil pembuka pada konsert d’Masiv. Dan sebelumnya pada Mei 2008, Zul pernah menjadi band penampil pembuka pada konser Naff di Jepun dan di situlah awal kedekatan Zul dengan vokalis Ady Naff yang mendukung Zul untuk membuat Demo lagunya.

Kini Zivilia dinaungi perusahaan rekaman Nagaswara. Digawangi oleh Zulkifli atau Zul sebagai vokalis sekaligus sintesiser piano, Idham Akbar sebagai bassis dan Ami sebagai drummer. Album pertamanya ialah Aishiteru dirilis pada tahun 2009.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*